Eindelijk kom ik er aan toe om te posten over de installatie van mijn Rixen/Espar hydronisch systeem. Slideshow met wat foto's en commentaar staat hieronder. Een shout-out naar @nealcallan voor het geven van waardevolle begeleiding. Punten om op te merken met betrekking tot de installatie:
- Het Rixen-systeem biedt warmte via 1) de Espar-kachel (benzine), 2) het ComfortHot-expansievat met verwarmingselement (elektrisch) en 3) uw Transit-koelvloeistofleiding. U kunt elke combinatie van de drie installeren; Ik heb ervoor gekozen om alle drie te doen.
- Als u besluit om op de koelvloeistofleiding van de motor aan te sluiten, maakt het bestellen van het Auxiliary Heater Prep-pakket het supergemakkelijk. Er is een uitsparing naast de aandrijfas, net achter de voorste wielkast.
- De uitsparing is "U"-vormig en het achterste been (met paarse markering) is de hete kant en de andere is de koude kant. De Ford-koelvloeistofleidingen zijn 5/8" terwijl de rest van het Rixen-systeem 3/4"-koelvloeistofleidingen en -fittingen gebruikt. Ik heb een paar 5/8"-fittingen van McMaster gekocht voor de warmtewisselaar en twee 5/8" Gates 90 graden slangen van Amazon voor de motorlusverbinding.
- Ik heb de warmtewisselaar van de motorlus op het frame onder de bestuurdersstoel gemonteerd. Ik heb een tussenbeugel van aluminium gemaakt en deze bedekt met teflontape om galvanische corrosie met de roestvrijstalen warmtewisselaar te voorkomen.
- Ik heb de warmtewisselaar van de motorlus opzettelijk dicht bij de uitsparing gehouden, aangezien de BEMM voorschrijft dat u het volume van hun koelvloeistoflus niet significant moet vergroten. Ik heb bij Rixen bevestigd dat hun pomp de afstand van de pomp achterin naar de warmtewisselaar vooraan aankan.
- Ik heb @nealcallan gekopieerd en de Espar-kachel onder de C-stijl, passagierskant, geĂŻnstalleerd. Nogmaals, een tussenbeugel gemaakt, aangezien de montagegaten van de Rixen-beugel verder reikten dan de onderste C-stijl. Nogmaals, de beugel bedekt met teflontape.
- Door @nealcallan te kopiëren, heb ik de dorpelwanden aan de buitenkant van de bus en de vloer van de binnenste wandholte van de binnenkant van de bus doorboord. Daardoor werd een gat in de hoofdvloer vermeden, wat andere dingen zou verstoren. Verrassend eenvoudig om de Gates-slang in het dorpelgebied te leiden. Gebruikte grommets van McMaster.
- Ik heb een soort "C"-beugel van aluminium gemaakt voor het monteren van de geluiddemper op het dorpelpaneel.
- Ik heb de brandstofpomp op het frame net achter de brandstoftank gemonteerd. Voorlopig heb ik de pomp aangesloten op de Ford-hulpbrandstofpoort, waarvoor alleen de brandstoftank moest worden neergelaten. Uiteindelijk zal ik de tank volledig laten zakken en een kleinere pijp installeren, zoals anderen hebben gedocumenteerd (ik denk @gregoryx).
- Ik heb de interieuruitrusting boven de voorkant van de achterste wielkast van de passagier (onder de voet van ons bed) gemonteerd. Moest een kleine montagebeugel maken voor het mengventiel (tijdelijk van multiplex; kan er uiteindelijk een van roestvrij staal of aluminium maken). Ook wat afstandhouders achter de ComfortHot gemaakt, zodat deze mooi uitlijnt met de pomp.
- Voorlopig geen kanaalwerk bevestigd aan de luchtbehandelaar; het plan is om een kanaal langs de vloer van zijkant naar zijkant te maken met een dun lineair register.
- Kon het zonder al te veel moeite opstarten. Aanvankelijk kreeg ik niet genoeg brandstof en het bleek dat ik de brandstofleiding had afgeknepen bij het optillen van de tank, dus moest ik deze iets verplaatsen. Verder werkte het als een charme.
- Heb het niet uitgebreid gebruikt, maar tot nu toe lijkt het geweldig te werken. Een paar nachten in de lente in gekampeerd toen er warmte nodig was. Het werkte feilloos en draaide de warmte uit.
- De ComfortHot-tank en de warmtewisselaar worden gloeiend heet. Geen probleem als warmte gewenst is, maar contraproductief als je koeling nodig hebt. Heb onlangs waterleidingen aangesloten, dus nog niet gebruikt voor warm water in de zomer (anders dan testen). Zal zeker als radiator fungeren, maar mag niet onoverkomelijk zijn.
- Rixen doet echt goed werk met hun systeem en het bevat bijna alles wat je nodig hebt. Je moet zeker de Gates-verwarmingsslang kopen. Uiteindelijk moest ik een paar extra 3/4"-slangfittingen en wat extra slangklemmen kopen, naast de 5/8"-spullen die ik nodig had voor de Ford-aansluiting.
- Het is een prijzig systeem, maar alles werkt erg goed en de ondersteuning van Rixen is uitstekend.