Ford Transit USA Forum banner

Installatie van een 50A DC-DC (Victron Orion XS) lader op CCP1

8.7K views 28 replies 9 participants last post by  mdaod77  
#1 · (Edited)
Update Uiteindelijk heb ik een 60 ampère opbouwbeveiliging aan de linkerkant van de bestuurdersstoel van de transit gebruikt. Ik heb de Orion-ingangsstroomsterkte verlaagd tot 48 ampère. Dat geeft me een veiligheidsmarge van 20% tussen de ingangsstroomsterkte en de zekering-blaasstroomsterkte. Ik heb de plusdraad van mijn lithium-huisbank aangesloten op de opbouwbeveiliging en vervolgens op de 60A CCP1-aansluiting op de bestuurdersstoel. Ik heb de min-draad rechtstreeks aangesloten op de startaccu van de transit en vervolgens het bedradingsschema hieronder gevolgd om al het andere aan te sluiten. Tot nu toe, na ongeveer een week testen, werkt alles prima! Bedankt voor de hulp allemaal : ). Speciale dank aan armcc die de 48 ampère route heeft voorgesteld. Hé! Ik ontvang deze week de nieuwe Victron Orion XS 50A DC-DC-lader en ik heb een paar vragen over hoe ik deze correct kan installeren met behulp van Ford's CCP1. Explorist.life heeft een nieuwe kit op hun website vermeld met het volgende bedradingsschema dat een 60A opbouwbeveiliging in de buurt van de startaccu van de bestelwagen laat zien. Mijn zorg is dat de 60A opbouwbeveiliging dezelfde ampèrage heeft als het CCP1-aansluitpunt (ook een 60 zekering). Kortom, ik wil voorkomen dat ik ooit de bestuurdersstoel en de startaccu hoef te verwijderen als mijn B2B-ladercircuit een zekering blaast. Ik heb gezocht naar een 55A DC-beveiliging, maar ik kan er geen vinden. Ik ben benieuwd hoe anderen CCP1 hebben gezekerd voor een B2B-lader in het bereik van 50-60A. Bedankt voor je gedachten : )
Image

#2 · (Edited)
Neem de ampèregroottes van Victron met een korreltje zout, het is een 700W-uitgangslader, dus bij 50A is dat bij een uitgang van 14,0V.

Vanwege conversie/efficiëntie beweren ze dat het in het beste geval slechts 1,5% meer op de ingang zal vergen, maar als het eenmaal warm/op temperatuur is, laten YouTube-video's ~5% of meer zien.

Met draaiende motor de belasting op CCP1 (uitgaande van 730W ingang voor de XS vanwege verlies)
Dit zijn de laadprofieluitgangen van de Ford-dynamo
Met een 14,5V/14,7V-uitgang op de dynamo = 50A
Met een 14,0V-uitgang op de dynamo = 52,2A
Met een 13,5V-uitgang op de dynamo = 54,4A
Met een 12,8V-uitgang op de dynamo = 57A

Met de motor uit (aangezien CCP1 altijd aan staat)
12,4V batterijen = 59A

De minimale zekering die Victron vereist is 60A, en als u die 55A-stroomonderbreker gebruikt die u wilt gebruiken, zal deze waarschijnlijk uitschakelen wanneer de spanning daalt tot 13,5V of lager.

• Like
  • Helpful
Reactions: ZillaG and gregoryx
#3 ·
Super inzichtelijk. Denk je dat het aansluiten op CCP1 met een 60A zekering voor oppervlaktemontage haalbaar is? Als de Orion-software correct werkt, zou deze geen ampère moeten trekken wanneer de ontsteking uit staat, maar de stroomafname van ~12,4V komt echt dicht in de buurt van de 60A zekering.

Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld aan een technicus van BattleBorn-batterijen (ik heb de Orion via hen gekocht) en dit is wat ik als antwoord kreeg:
De Orion wordt geactiveerd wanneer de spanning van de ingangsbron wordt verhoogd, dus het is prima om hem op de CCP aan te sluiten, hij heeft geen ontstekingsactivering nodig. De Orion is eenrichtingsverkeer en schakelt ook uit wanneer de dynamo stopt met het opladen van de startaccu's.
Dat gaat nog steeds niet echt in op de kwestie van de zekeringgrootte.

Hoe zou u op basis van mijn opstelling aanbevelen om de B2B-oplader correct te installeren? Ik waardeer de input enorm!

#4 ·
U wilt een buffer van 20% hebben tussen de constante output van de zekering/stroomonderbreker. Als een stroomonderbreker of zekering warm wordt, bestaat de kans dat deze uitschakelt/doorslaat, zelfs als deze onder de classificatie zit.

Ik heb net nog een 50A-lader aan mijn opstelling toegevoegd, en ik ben naar de batterij heet en de aarde naar het chassis gegaan. IMO is 50A van CCP1 te hoog voor constante output. Mijn 50A DC-DC-lader wilde een 70A-80A-zekering, waarbij ik constant 55a op de kabel zie met een tangmeter, en het apparaat rapporteert 54a. (dit was bij 70F weer) Dus om die 20% buffer te behouden, heb ik minimaal een 66a zekering nodig.

Ik heb de oudere orions gehad en hij zou moeten uitschakelen als de ingang daalt tot 12,8v standaard, maar het is niet onmiddellijk.

• Helpful
Reactions: gregoryx
#5 ·
Hier is een foto van de 60A zekering onder de stoel, het is geen gewone zekering en hij is vastgelast aan de stroomrail. Dus als je die opblaast, is de dealer misschien de plek om een nieuwe te halen, en je moet hem uitboren om een bout toe te voegen voor herinstallatie.

Heb je geen CCP2?

• Helpful
#6 ·
Oef. Ja, dat lijkt een gedoe om te vervangen als het kapot is. Ik heb geen CCP2. Mijn transit is een 2022 AWD hoge dak cargo met enkele batterij & alleen CCP1 (250A dynamo). Ik denk dat de ideale situatie een opbouwbeveiliging zou zijn die afschakelt voordat de zekering onder de stoel doorbrandt, voor het geval de stroomsterkte dicht bij 60 ampère komt, maar ik kon geen opbouw DC-beveiliging vinden tussen 50 ampère en 60 ampère.

Als ik CCP1 niet gebruik, klinkt het alsof ik rechtstreeks naar de batterij moet gaan. Heeft u bronnen die u nuttig vond om rechtstreeks op de batterij aan te sluiten? Hoe was uw installatie?

Hier is een foto van de 60a zekering onder de stoel, het is geen gewone zekering en is vastgelast aan de rail. Dus als je die doorbrandt, is de dealer misschien de plek om een nieuwe te krijgen, en je moet hem uitboren om een bout toe te voegen voor herinstallatie.

Heb je geen CCP2?

View attachment 207967

#7 ·
In zekere zin heb je nog steeds CCP2, het wordt gewoon niet doorgestuurd/samengevoegd. Op die foto is de bovenste pijl waar het 190A CCP2-relais zou worden aangesloten.
Ik zou daar aansluiten en dan een 70a-zekering gebruiken. De zekering zou er waarschijnlijk zelfs in passen.

• Helpful
#8 ·
In zekere zin heb je nog steeds CCP2, het wordt alleen niet doorgegeven/gezekerd. Op die foto is de bovenste pijl waar het 190A CCP2-relais zou worden aangesloten.
Ik zou daar aansluiten en dan een 70A-stroomonderbreker gebruiken. De stroomonderbreker zou er waarschijnlijk zelfs ook in passen.
Erg cool, dat verbindingspunt met de bovenste pijl ziet er redelijk haalbaar uit.

In de BEMM vond ik de volgende aantekeningen:
Image

Image

Er zijn aantekeningen over belastingen > 60A die 'load shedding' vereisen. Weet je of je extra circuits moet aansluiten als je de CCP niet direct gebruikt?

#9 · (Edited)
Het afschakelen van de belasting is bedoeld om te voorkomen dat de dynamo oververhit raakt. In principe wil het dat dingen worden uitgeschakeld, het is te veel voor de dynamo. Normaal gesproken wilt u de duty cycle onder de 50% houden of in ons geval ~125A.

De motor heeft ~20A nodig om stationair te draaien (niet gemeten tijdens het rijden) en de airconditioning kan 50A verbruiken bij het opstarten, dus dan houdt u ongeveer 60A over, wat mijn aanname is waarom Ford wil dat de belasting boven de 60A wordt afgeschakeld.

• Like
Reactions: ccrowley96
#10 ·
Dus het afschakelen van de belasting is om te voorkomen dat de dynamo oververhit raakt. Kortom, het wil dat dingen worden uitgeschakeld, het is te veel voor de dynamo. Normaal gesproken wil je de duty cycle onder de 50% houden of in ons geval ~125A.

De motor heeft ~20A nodig om stationair te draaien (niet gemeten tijdens het rijden) en de airconditioning kan 50A verbruiken bij het opstarten, dus dat laat je ongeveer 60A over, wat mijn aanname is over Ford die wil dat de belasting boven de 60A wordt afgeschakeld.
Begrepen, bedankt voor die info.

Ik denk dat mijn huidige plan, gebaseerd op de info die je hebt gegeven, is om direct aan te sluiten op de paal waar de CCP2 zou zijn geïnstalleerd en een 60 / 70 ampère opbouwbeveiliging te gebruiken die op een beter toegankelijk punt in de buurt van die aansluiting is gemonteerd.

Ik zal dit draadje updaten met mijn resultaten.

#11 · (Edited)
Het is informatief om de technische specificaties van die componenten te vinden.

Hier is de stroomonderbreker: 285-Series Circuit Breaker - Panel Mount 60A - Blue Sea Systems

Het interessante deel is de trip delay chart. Hier is die voor de stroomonderbreker:
Image

De ccp1 zekering is gemaakt door Littlefuse en is een type dat ik niet herken.

Maar ik denk dat dit hem is.
En er is een trip delay chart.

Een nauwkeurige lezing van die grafiek vertelt u dat de zekering daadwerkelijk ontworpen is om te blazen bij niet minder dan 80 ampère, omdat hij ontworpen is om een belasting van 60 ampère te ondersteunen.

Image

Het korte antwoord is dat ik niet zou verwachten dat een van die apparaten faalt als uw b2b af en toe 60 ampère trekt. En als een van hen doorbrandt, verwacht ik dat het de stroomonderbreker is.

#12 · (Edited)
@chicagoandy dat ziet er correct uit, Ford gebruikt kleine zekeringen.

Als je naar de tweede pagina van dat gegevensblad gaat, toont het de vermindering van de omgevingstemperatuur. Om veiligheidsmarges te behouden.

Die begint met derating bij 10C
58A bij 68F/20C
52A bij 120F/50C

#14 ·
Dat hoor ik graag haha. Het zou veel gemakkelijker zijn om gewoon CCP1 aan te boren met een externe 60A-zekering en het daarbij te laten. Hmm, benieuwd of er nog andere gedachten zijn. Tot nu toe hebben we een 1-1 gelijkspel in aanbevelingen.
Bij het bouwen van een busje zijn er veel ontwerpkeuzes die kunnen worden gemaakt met een eenvoudige of een complexe oplossing.

Ik doe aan agile softwareontwikkeling, dus de aanpak die ik met de meeste dingen hanteer, is om de eenvoudige aanpak te vinden en vervolgens te herhalen wanneer dat nodig is.

Je hebt al mijn stem, dus ik zal het gewoon uitleggen. Ik zou beginnen met het eenvoudige en dan pas overgaan op het complexe als je merkt dat het eenvoudige niet werkt.

De andere optie leidt ertoe dat je bij elke stap over-engineert, wat betekent dat je nooit 'klaar' zult zijn.

Probeer de zekering, als het niet lukt, dan heb je een plan 'b'. Laat ons weten hoe het uitpakt.

#22 ·
@ccrowley96 - hoe heeft de Orion 50A XS deze zomer aangesloten op de CCP1 gewerkt? Ik zit in een vergelijkbare situatie - één AGM-batterij en beperkt tot de CCP1-aansluiting.
Het is geweldig geweest! Ik heb de Orion XS zo geprogrammeerd dat hij slechts 48 ampère trekt om aan de veilige kant te zitten. Hij pompt ongeveer 600 watt in mijn lithiumbatterijen terwijl de buscamper draait. Geen problemen met de auto start/stop functionaliteit op basis van de contactstatus van de buscamper.

Hier is een video van mijn installatie als je nieuwsgierig bent!

Succes!

#24 ·
Hallo,
Ik installeer ook een Victron Orion XS 50A DC-DC lader en heb een probleem met de spanning tijdens de installatie.

Ik gebruik CCP 1 naar een schakelaar en dan naar de Orion XS. Wanneer ik de spanning meet tussen de chassis aarde en de CCP, krijg ik 12,3 volt...maar wanneer ik de schakelaar aanzet, daalt deze naar 4,3 volt. Dit gebeurde ook toen ik een 60 ampère zekering had aangesloten tussen de schakelaar en de Orion XS. Ik heb de schakelaar en de zekering gecontroleerd op continuïteit en ze zijn beide in orde. Ik gebruik 6 AWG draad.

Iemand ideeën over wat hier gebeurt?? Mis ik hier een eenvoudig elektrisch bedradingsprobleem?

#25 ·
Hallo,
Ik installeer ook een Victron Orion XS 50A DC naar DC lader en heb een probleem met de spanning tijdens de installatie.

Ik gebruik CCP 1 naar een schakelaar en dan naar de Orion XS. Wanneer ik de spanning meet tussen de chassis aarde en de CCP, krijg ik 12,3 volt... maar wanneer ik de schakelaar aanzet, daalt deze naar 4,3 volt. Dit gebeurde ook toen ik een 60 ampère zekering tussen de schakelaar en de Orion XS had bedraad. Ik heb de schakelaar en de zekering gecontroleerd op continuïteit en ze zijn beide in orde. Ik gebruik 6 AWG draad.

Iemand ideeën over wat hier gebeurt?? Mis ik hier een eenvoudig elektrisch bedradingsprobleem?
Aarde.

#28 ·
OK,...what about ground is causing this??
Je hebt hetzelfde in twee threads gepost. Je kiest degene uit waar ik met een kort antwoord van één woord op reageerde om te informeren? Houd in ieder geval je EIGEN berichten bij! 😏 🤣

Hier is mijn antwoord in de andere thread: "Klinkt zeker als een slechte aarde. Een zwakke aarde registreert een behoorlijke spanning zonder belasting... en komt dan dichter in de buurt van een "open" wanneer de belasting wordt toegepast."

Oftewel, omdat het naar een lagere spanning daalt, zou ik zeggen dat je vrijwel zeker een slechte verbinding hebt. Het kan aan de hete kant zitten - een losse verbinding of een slecht gekrompen connector - maar als je die hebt gecontroleerd, dan is het de aarde. En de aarde is een super veelvoorkomend / mogelijk probleem; meer dan één persoon heeft geprobeerd de bouten boven en onder de CCP's te gebruiken en ze zouden dit exacte gedrag vertonen.

Omdat we het er toch over hebben... als je je eigen uiteinden hebt gekrompen OF gewoon voorgemaakte uiteinden hebt vastgeschroefd, zou je ze in beide gevallen moeten PROBEREN uit elkaar te trekken voordat je ze gebruikt met een stroomafname van 50A. Je zou verrast kunnen zijn hoe vaak een schijnbaar solide kabel of verbinding eigenlijk niet goed genoeg is voor een legitieme belasting. Proberen ze uit elkaar te trekken heeft geen nadelige gevolgen voor solide verbindingen.