Ford Transit USA Forum banner

Mijn busje crasht? Torque-to-Yield bouten puinhoop

6 reading
18K views 64 replies 34 participants last post by  LanceTrans  
#1 · (Edited)
Ongeveer eens per jaar heb ik een bericht gezien over een dealer of een remmenwinkel die er niet in slaagde nieuwe bouten te installeren bij het monteren van nieuwe rotors. Ik spreek mijn specifieke en oprechte dank uit aan Dantt, tthrsn en Safecracker voor jullie berichten.

Image

Big O Tire shop gaf me een mondelinge (3 keer) en schriftelijke overeenkomst dat wanneer nieuwe remrotors werden geïnstalleerd, 10 NIEUWE torque-to-yield bouten zouden worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de assen er niet uit zouden vallen. Volgens Ford mogen deze bouten NOOIT opnieuw worden gebruikt vanwege veiligheidsproblemen.

Toen ik de bus ophaalde, vroeg ik hen welke koppel specificaties ze gebruikten. De serviceadviseur keek erg nerveus, ging 10 minuten terug naar de werkplaats en kwam naar buiten en gaf me 4 pagina's met koppel specificaties en rotor installatie documenten (bijna identiek aan de Ford instructies die hier in de loop der jaren zijn geplaatst).

Ik betaalde hen $689, maar vanwege zijn nervositeit waren mijn spidey-zintuigen verscherpt. Ik ging naar huis en trok een wiel eraf en ontdekte dat oude originele bouten opnieuw waren geïnstalleerd (zelfs geen Loctite gebruikt) ondanks de herhaalde verzekeringen van dit bedrijf.

Image

Image

Zonder de informatie die op dit forum is verstrekt, had ik nooit de kennis gehad om te vragen om de juiste bouten te gebruiken, of de bijbehorende problemen die voortvloeien uit slecht werk. Bedankt iedereen!

Dus, je vraagt je misschien af, hoe is dit opgelost? Ik keerde terug naar de winkel en vroeg om met de eigenaar te spreken. Hij was niet in de stad en ze wuifden me weg. Ik diende een formele klacht in bij de klantrelaties van Big O corporate, aangezien elke winkel een franchise is. Ik diende ook een formele klacht in bij het bureau voor autoreparatie in mijn staat.

Tot de eer van het bedrijf ontving ik, vanwege het ernstige veiligheidsfalen van het werk, een telefoontje van een regiomanager. Hij regelde de volgende dag een gratis nieuwe boutinstallatie in een andere winkel.

Image

Enkele dagen later ontving ik een telefoontje van de eigenaar van de oorspronkelijke winkel. Hij bood zijn excuses aan en ik zei dat zijn team "me niet herhaaldelijk had mogen liegen", zijn woorden. Hij betaalde het volledige bedrag dat ik had betaald terug. Onverwacht en genadig. Hij verklaarde: "Ik heb hem ook laten weten dat we een complete winkelbijeenkomst zouden houden met het verkoopteam en de monteurs om de situatie te bespreken en wat er in de toekomst wordt verwacht, zodat dit niet meer gebeurt." Indrukwekkend. 😄

Mogelijkheid tot groei, helaas op mijn kosten.

Fouten van de kant van hun serviceadviseur en technicus, aangezien het document van 4 pagina's dat ze me gaven, aantoont dat de bouten nooit meer mogen worden gebruikt. Wie weet wat ze dachten?

"Torque-to-yield (TTY) bouten zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. Wanneer een bout is vervormd, heeft deze plastische vervorming en mag deze niet opnieuw worden gebruikt in een kritieke toepassing." FORD MOTOR CO.

Image

....TTY BOUTEN, ROTORS, REMMEN

Attachments

#4 ·
Ongeveer eens per jaar heb ik een bericht gezien over een dealer of een remmenwinkel die er niet in slaagde nieuwe bouten te installeren bij het monteren van nieuwe rotors. Ik spreek mijn specifieke en oprechte dank uit aan Dantt, tthrsn en Safecracker voor jullie berichten.

View attachment 202411

Big O Tire shop gaf me mondeling (3 keer) en schriftelijk de overeenkomst dat wanneer nieuwe remrotors werden geïnstalleerd, 10 NIEUWE torque-to-yield bouten zouden worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de assen er niet uit zouden vallen. Volgens Ford mogen deze bouten NOOIT opnieuw worden gebruikt vanwege veiligheidsproblemen.

Toen ik de bus ophaalde, vroeg ik hen welke koppel specificaties ze gebruikten. De serviceadviseur keek erg nerveus, ging 10 minuten terug naar de werkplaats en kwam naar buiten en gaf me 4 pagina's met koppel specificaties en rotor installatie documenten (bijna identiek aan de Ford instructies die hier in de loop der jaren zijn geplaatst).

Ik betaalde hen $689, maar vanwege zijn nervositeit werden mijn spidey-zintuigen aangescherpt. Ik ging naar huis en trok een wiel eraf en ontdekte dat oude originele bouten opnieuw waren geïnstalleerd (zelfs geen Loctite gebruikt) ondanks de herhaalde verzekeringen van dit bedrijf.

View attachment 202413

View attachment 202412

Zonder de informatie die op dit forum is verstrekt, zou ik nooit de kennis hebben gehad om te vragen om de juiste bouten te gebruiken, of de bijbehorende problemen die voortvloeien uit slecht werk. Bedankt iedereen!

Dus, vraag je je misschien af, hoe is dit opgelost? Ik keerde terug naar de winkel en vroeg om met de eigenaar te spreken. Hij was niet in de stad en ze wuifden me weg. Ik diende een formele klacht in bij de klantrelaties bij Big O corporate, aangezien elke winkel een franchise is. Ik diende ook een formele klacht in bij het bureau voor autoreparatie in mijn staat.

Tot de eer van het bedrijf ontving ik, vanwege het ernstige veiligheidsfalen van het werk, een telefoontje van een regionale manager. Hij regelde de volgende dag in een andere winkel een gratis installatie van nieuwe bouten.

View attachment 202414

Een paar dagen later ontving ik een telefoontje van de eigenaar van de oorspronkelijke winkel. Hij bood zijn excuses aan en ik zei dat zijn team "me niet herhaaldelijk had mogen liegen", zijn woorden. Hij betaalde het volledige bedrag dat ik had betaald terug. Onverwacht en genadig. Hij verklaarde: "Ik heb hem ook laten weten dat we een complete winkelbijeenkomst zouden houden met het verkoopteam en de monteurs om de situatie te bespreken en wat er in de toekomst wordt verwacht, zodat dit niet meer gebeurt." Mogelijkheid tot groei, helaas op mijn kosten.

Fouten van de kant van hun serviceadviseur en technicus, aangezien het document van 4 pagina's dat ze me gaven, aantoont dat de bouten nooit meer mogen worden gebruikt. Wie weet wat ze dachten?

"Torque-to-yield (TTY) bouten zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. Wanneer een bout is vervormd, heeft deze plastische vervorming en mag deze niet opnieuw worden gebruikt in een kritieke toepassing." FORD MOTOR CO.

View attachment 202416
....
We noemen die bandenwinkel die we in het verleden in Oregon hadden gebruikt meestal BIG ZERO!

#6 ·
Bedankt voor het plaatsen hiervan. Het is een geweldige herinnering dat we altijd sceptisch moeten blijven en in twijfel moeten trekken wat ons wordt verteld. (Behalve voor ranxerox, hij is altijd sceptisch.:D)

Zoveel hangt af van de eerlijkheid van de persoon die het vertelt. Denk daarover na als je gaat stemmen.

#9 · (Edited)
Een winkel-bijeenkomst. Kumbaya.

Drie mondelinge, één schriftelijke bevestiging. Worden winkels geciteerd wegens opzettelijke nalatigheid door de staatslicentieautoriteit?
Interessante vraag mijn vriend. Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van een onderzoeker van het State Bureau of Automotive Repair, Field Operations and Enforcement Division. Ze ontvingen mijn klacht en zijn een onderzoek gestart. Met alle documentatie, vooral de eigenaar die toegaf dat zijn personeel tegen me had gelogen, en het niet uitvoeren van de kritieke reparatie volgens de geaccepteerde industriepraktijken (zijn woorden) - ik denk dat iemand in de problemen zit.

#10 ·
Dat is me jaren geleden overkomen met een Econoline 350hd-busje. Best een spannend moment, dat is zeker. Net als u had ik het geluk op een binnenweg met weinig verkeer te zijn, want de remmen vielen ook uit toen het wiel zijn plek verliet en de remslang lostrok.

Ik zal nooit vergeten dat ik in de spiegel keek en me afvroeg waarom mijn wiel 4 voet van de bus verwijderd was.

#12 ·
In gevallen als deze breng ik de nieuwe bouten naar de werkplaats en vraag ik of ze me de oude teruggeven als ze klaar zijn. Gewoon om er zeker van te zijn dat ze ze gebruiken.

Dat gezegd hebbende, de meeste werkplaatsen en de mensen die daar werken zijn niet de meest competente mensen (sommigen zeker wel). Dit is de reden waarom ik al het werk dat ik kan zelf aan mijn bus doe.

Er zijn genoeg foto's van mensen wiens dak is ingedeukt door idiote dealers en werkplaatstechnici...

#14 ·
In gevallen als deze breng ik de nieuwe bouten naar de werkplaats en vraag ik of ze me de oude teruggeven als ze klaar zijn. Gewoon om er zeker van te zijn dat ze ze gebruiken.

Dat gezegd hebbende, de meeste werkplaatsen en de mensen die daar werken zijn niet de meest competente mensen (sommigen zeker wel). Dit is de reden waarom ik al het werk dat ik kan zelf aan mijn bus doe.

Er zijn genoeg foto's van mensen wiens dak is ingedeukt door idioten van dealers en werkplaatsmonteurs...
Ik denk dat ik twee sets ga kopen en ze in het dashboardkastje ga leggen, voor het geval ik midden in de middle of nowhere zit en iets aan de remmen moet laten doen. Vragen om de oude onderdelen is super slim

#13 ·
Omdat ik nog nooit goede ervaringen heb gehad met een winkel van welke aard dan ook, controleer ik hun werk altijd als ik het naar een winkel moet brengen.
Lang geleden werd me verteld om de oude onderdelen terug te vragen (tenzij er statiegeld is).

#16 ·
Denkt u dat, in het algemeen gesproken, een Ford-dealer meer verantwoordelijk zou zijn voor dit soort reparaties? Ze zouden tenminste verondersteld worden het belang van het gebruik van nieuwe bouten te kennen? Ik begrijp dat de reparatiewerkplaatsen van dealers aanzienlijk verschillen, maar zou men op basis van uw ervaring kunnen verwachten dat ze het correct doen?

#17 ·
Denk je over het algemeen dat een Ford-dealer meer verantwoordelijk zou zijn voor dit soort reparaties? Ze zouden tenminste het belang van het gebruik van nieuwe bouten moeten kennen? Ik begrijp dat de reparatiewerkplaatsen van dealers aanzienlijk verschillen, maar zou je op basis van jouw ervaring verwachten dat ze het correct zouden doen?
Nee. Ik ben verbaasd als de dealer iets goed doet. Tenminste de eerste keer. En dat geldt voor zowat elke dealer hier in de buurt. Auto's, motorfietsen, grasmaaiers... het maakt geen verschil.

#26 ·
Toen ik mijn remklus deed, ging ik naar de dealer om de benodigde vervangende bouten te halen en de onderdelenafdeling vertelde me dat het een ongebruikelijke aanvraag was en dat ze de onderdelen speciaal zouden moeten bestellen. Ze zeiden dat hun gebruiksgegevens laag waren voor deze, omdat ze er niet veel verkochten via hun eigen servicefaciliteit, wat betekende dat ze remklussen op deze uitvoerden zonder de bouten te vervangen zoals nodig (een Ford-dealer). Ik gaf ze mijn mening van 2 cent daarover.

Mijn ervaring was tijdens de hoogte van Covid en onderdelen waren moeilijk te vinden en ik haalde ze van een andere Ford-onderdelenbron en ze waren verre van goedkoop. De oorspronkelijke dealer die ze niet verving, noemde me $ 15 + per stuk en ik vond ze uiteindelijk voor ongeveer $ 12 per stuk. Met verzending en alles had ik $ 150 + alleen voor de bouten. Dus goed voor iedereen die ze goedkoper kan vinden.
Als ik me goed herinner, waren de borgbouten toen ik de rotors verving ook TTY en dat was nog eens $ 80 of zo. Het was goedkoper voor de nieuwe rotors en remblokken dan voor de borgbouten.
De bouten zijn noodzakelijke onderdelen, maar ik geloof dat ze veel te veel in rekening brengen uit hebzucht voor noodzakelijke onderdelen. Ik ben er zeker van dat er een aantal interessante discussies zijn met klanten wanneer ze zien dat de bouten net zo duur zijn als de rest van de onderdelen en waarom ze moeten worden vervangen vanwege TTY.

#27 ·
Twee cent; Ik snap waarom de productie momentschroeven gebruikt, maar waarom zou je ze vervangen door dezelfde?
Ik zou hogesterkte (10.9) bouten nemen en ze op specificatie aandraaien voor die boutmaat, misschien met locktite.
Maar ik heb wel eens kop-/olielekkage bij oude auto's gestopt door de kopbouten los te draaien en opnieuw aan te draaien met een aanhaalmoment (niet tot de vloeigrens).

#28 ·
Twee cent; Ik begrijp waarom de productie bouten met rekgrens gebruikt, maar waarom zou je ze vervangen door dezelfde?
Ik zou bouten met hoge sterkte (10.9) nemen en ze op specificatie aandraaien voor die boutmaat, misschien met locktite.
Maar ik heb ook al kop-/olielekkages op oude auto's gestopt door de kopbouten los te draaien en weer vast te draaien met een aanhaalmoment (niet tot de rekgrens).
Dit is wat ik van plan ben te doen als ik de remschijven moet vervangen.

#30 ·
Wat gebeurt er precies, breken ze, raken ze los. Ik kon zien dat als de rotor er niet helemaal opgedrukt zit, ze los zouden kunnen raken. Goed gehamerd en drie keer met een momentsleutel om zeker te zijn.
Volgende keer zal ik veranderen.@👍
Als een TTY-bout volgens de specificatie wordt aangedraaid, wordt deze uitgerekt en keert hij bij het losdraaien niet volledig terug naar zijn oorspronkelijke staat, omdat hij is aangedraaid tot het punt waarop het materiaal is bezweken. Wanneer u de bout opnieuw gebruikt en deze volgens de specificatie aandraait, rekt deze nu verder uit. Elke rekcyclus is cumulatief en resulteert in een zwakkere bout.

#36 ·
Ik heb een Dorman-kit gevonden voor mijn 2020 AWD die alle bouten bevat voor het vervangen van een achterrotor:

De twee bouten voor de remklauw hadden de verkeerde maat, maar de rest paste. Ongeveer $25 per kant.

Ze maken ook kits voor andere jaren / RWD, ik heb alleen de onderdeelnummers daarvoor niet:

#38 ·
Torque-to-yield. In dit systeem, dat typisch wordt toegepast op kritische bevestigingsmiddelen zoals kopbouten, wordt een momentsleutel gebruikt om het bevestigingsmiddel aan te draaien totdat het begint te vervormen (dat wil zeggen, het koppel piekt en begint dan te dalen). Ingenieurs weten welke kracht overeenkomt met het begin van de vervorming voor een bepaalde maat, materiaal en warmtebehandeling van het bevestigingsmiddel, dus deze methode geeft een hoge nauwkeurigheid, vooral bij geautomatiseerde montage. Onnodig te zeggen dat bevestigingsmiddelen die op deze manier zijn aangedraaid, niet opnieuw kunnen worden gebruikt.

#42 ·
Hoe verzwakt het losser maken van een bout met moment tot opbrengst deze zo erg dat verder gebruik ervoor zorgt dat deze faalt?
Het losser maken van een bout zou deze niet moeten verzwakken, het probleem is hoe je een gebruikte TTY-bout opnieuw installeert. Hij is al permanent uitgerekt door de eerste installatie, de tweede installatie zou hem permanent verder uitrekken. Als een TTY-bout vele malen opnieuw wordt geïnstalleerd, zal hij bij installatie breken.

#52 ·
Afgezien van de TTY, ik denk dat Ford het verknald heeft.

Er is gewoon te veel ruimte voor fouten als monteurs en doe-het-zelf sleutelaars dit onderweg verprutsen.

Ford had een beter plan moeten bedenken voor zo'n cruciaal bevestigingsmiddel/onderdeel.

#53 · (Edited)
Afgezien van TTY vind ik dat Ford het verknald heeft.

Er is gewoon te veel ruimte voor fouten als monteurs en doe-het-zelf-sleutelaars dit onderweg verprutsen.

Ford had met een beter plan moeten komen voor zo'n cruciaal bevestigingsmiddel/component.
Simpel gezegd, dit is al ongelooflijk eenvoudig. Niets ingewikkelds, gewoon een paar nieuwe bouten installeren. Dit is hier GEEN hogere wiskunde.