De Bird Box is een 2023 HR EL AWD SRW (W3U) Transit. Deze thread legt mijn bouwvolgorde vast en enkele van de belangrijkste afwegingen en beslissingspunten onderweg. Dit forum biedt veel bronnen voor bouwkeuzes, en ik probeer links te plaatsen naar content die ik onderweg heb gebruikt. Ik heb een installateur betaald om een VC-lift te plaatsen, maar verder heb ik deze bus in ongeveer een jaar gebouwd (niet fulltime!). De bouwvolgorde was meestal buiten->binnen, maar soms pakte ik willekeurig kleine projecten aan omdat je af en toe een snelle overwinning nodig hebt.
We zijn fervente wildjagers waar we ook reizen, en ik ben een fervent vogelaar. We houden van vogels, en we bouwen een grote doos... dus de Bird Box is het.
De bus wordt gebruikt voor dagtrips en af en toe meerdaagse roadtrips, met een mix van boondocking en campings. De bus biedt plaats aan twee volwassenen en één Labrador retriever. De belangrijkste kenmerken die we wilden, waren een permanente plek voor de hond, een queen+ bed dat niet elke dag (gedemonteerd) hoeft te worden, en een shoilet. In werkelijkheid heb ik me overgegeven aan Wifey over de douche-eis, maar er werd al vroeg besloten tot een cartridge-toilet. De Bird Box heeft 10 kWh LiFePO4-batterijen, zonne-energie, airconditioning, een benzineverwarming, een gootsteen, een koelkast, een magnetron en een tv, maar is afhankelijk van een inductiekookplaat of een campingfornuis om te koken. Dit is geen minimalistische build!
Links naar stappen tijdens de bouw
Perimeter Plus installatie: gebruik Ford-punten om een "gratis" afstandsbediening te krijgen
Van Compass body lift: niet veel te zien hier... stop geld erin en ontvang 2"
Dakspul: rek, airconditioning, ventilator, zonne-energie, antennes en luifel
Onderbouwspul: brandstofopname voor gasverwarming, warmwaterboiler en grijswatertank
Warmtewisselaar & warmwaterkoelvloeistofleidingen
Vloeren: typische stapeling van minicell, Thermax, berken & Lonseal
Isolatie: typische aanpak met een mix van Thermax & Thinsulate
Stoelmods: verwarmde stoelhoezen en opbergruimte onder de passagiersstoel
Dashboardhoezen: maak het Ford-dashboard nuttiger
Bovenste plank: voeg meer opslagruimte toe en maak de Ford-opbergvakken bovenin nuttig
Kombuis achter de bestuurdersstoel: omvormer voor DC-AC-DC-aanpak, koelkast en opslag
Eiland in de schuifopening: tweeweglade, gootsteen en opslag
Aanrechtbladen: berken schilderen & polijsten
Garage / eethoek onder een hefbed: verswatertank, sanitair, elektriciteitscentrum, opslag en een zit-/eethoek voor regenachtige/koude dagen
Hondenbed & -hekken: het beest bevatten
Elektronica: Veel Victron-spullen en veel bedrading
Automatisering vs. KISS
Plafond: Faux shiplap
Bovenste eilandkast: Controlecentrum en meer opslagruimte
Bovenste kombuiskast: Magnetron, tv en meer opslagruimte
Bedlift & extra lang queen bed: track actuator bedlift, bedframe en "uitbreidingen"
Lagun-tafel: tafel voor tussen de voorstoelen of achterste eethoek
Muren en afwerking: meer shiplap, een beetje FRP en wat flair-items
Shoilet rond de C-stijl aan de bestuurderskant: eindelijk aan de douche toe
Grotere banden: Verander naar LT245/75R16, sla wat knel las in en vervloek Ford terwijl je met ForScan speelt
Schuifschermen: mijn eigen horren naaien
Nog te bepalen Trim 2.0: meer van het blootliggende interne metaal bedekken
Foto's na de bouw van onze eerste roadtrip van twee weken
We zijn fervente wildjagers waar we ook reizen, en ik ben een fervent vogelaar. We houden van vogels, en we bouwen een grote doos... dus de Bird Box is het.
De bus wordt gebruikt voor dagtrips en af en toe meerdaagse roadtrips, met een mix van boondocking en campings. De bus biedt plaats aan twee volwassenen en één Labrador retriever. De belangrijkste kenmerken die we wilden, waren een permanente plek voor de hond, een queen+ bed dat niet elke dag (gedemonteerd) hoeft te worden, en een shoilet. In werkelijkheid heb ik me overgegeven aan Wifey over de douche-eis, maar er werd al vroeg besloten tot een cartridge-toilet. De Bird Box heeft 10 kWh LiFePO4-batterijen, zonne-energie, airconditioning, een benzineverwarming, een gootsteen, een koelkast, een magnetron en een tv, maar is afhankelijk van een inductiekookplaat of een campingfornuis om te koken. Dit is geen minimalistische build!
Links naar stappen tijdens de bouw
Perimeter Plus installatie: gebruik Ford-punten om een "gratis" afstandsbediening te krijgen
Van Compass body lift: niet veel te zien hier... stop geld erin en ontvang 2"
Dakspul: rek, airconditioning, ventilator, zonne-energie, antennes en luifel
Onderbouwspul: brandstofopname voor gasverwarming, warmwaterboiler en grijswatertank
Warmtewisselaar & warmwaterkoelvloeistofleidingen
Vloeren: typische stapeling van minicell, Thermax, berken & Lonseal
Isolatie: typische aanpak met een mix van Thermax & Thinsulate
Stoelmods: verwarmde stoelhoezen en opbergruimte onder de passagiersstoel
Dashboardhoezen: maak het Ford-dashboard nuttiger
Bovenste plank: voeg meer opslagruimte toe en maak de Ford-opbergvakken bovenin nuttig
Kombuis achter de bestuurdersstoel: omvormer voor DC-AC-DC-aanpak, koelkast en opslag
Eiland in de schuifopening: tweeweglade, gootsteen en opslag
Aanrechtbladen: berken schilderen & polijsten
Garage / eethoek onder een hefbed: verswatertank, sanitair, elektriciteitscentrum, opslag en een zit-/eethoek voor regenachtige/koude dagen
Hondenbed & -hekken: het beest bevatten
Elektronica: Veel Victron-spullen en veel bedrading
Automatisering vs. KISS
Plafond: Faux shiplap
Bovenste eilandkast: Controlecentrum en meer opslagruimte
Bovenste kombuiskast: Magnetron, tv en meer opslagruimte
Bedlift & extra lang queen bed: track actuator bedlift, bedframe en "uitbreidingen"
Lagun-tafel: tafel voor tussen de voorstoelen of achterste eethoek
Muren en afwerking: meer shiplap, een beetje FRP en wat flair-items
Shoilet rond de C-stijl aan de bestuurderskant: eindelijk aan de douche toe
Grotere banden: Verander naar LT245/75R16, sla wat knel las in en vervloek Ford terwijl je met ForScan speelt
Schuifschermen: mijn eigen horren naaien
Nog te bepalen Trim 2.0: meer van het blootliggende interne metaal bedekken
Foto's na de bouw van onze eerste roadtrip van twee weken