We hebben een 2021 Transit AWD 3.5L eco-boost in de werkplaats. Net gemerkt dat hij niet start. Als de sleutel op positie 2 wordt gedraaid, werkt alle elektronica. De interieurverlichting werkt, de radio werkt, de elektrische stoelen werken, etc. Als de sleutel op contact wordt gedraaid, gebeurt er niets. Geen startmotor die klikt, geen starten, gewoon niets. Batterijen (dual AGM) zijn goed.
Ik vermoed dat de boosdoener iets te maken heeft met de DC-DC-lader bedrading/CCP-aansluiting. Vorige week hadden we een korte sluiting naar aarde, toen de plusdraad van de CCP een van onze aardedraden aanraakte, een snelle vonk veroorzaakte en dat was het. Het liet onze 60 ampère Blue Sea Systems-zekering springen. Ik ben er bijna zeker van dat we het voertuig daarna hebben gestart en verplaatst, maar kan het me niet herinneren.
Mijn onderzoeken tot nu toe:
Bedankt!
Ik vermoed dat de boosdoener iets te maken heeft met de DC-DC-lader bedrading/CCP-aansluiting. Vorige week hadden we een korte sluiting naar aarde, toen de plusdraad van de CCP een van onze aardedraden aanraakte, een snelle vonk veroorzaakte en dat was het. Het liet onze 60 ampère Blue Sea Systems-zekering springen. Ik ben er bijna zeker van dat we het voertuig daarna hebben gestart en verplaatst, maar kan het me niet herinneren.
Mijn onderzoeken tot nu toe:
- Accubak - zoals gezegd, de batterijen zijn goed. Ik heb alle MEGA-zekeringen in het accubakje gecontroleerd. Ze zijn allemaal goed, BEHALVE...
- de 175 ampère CCP2-klem mega zekering was doorgebrand. Dit kan een grote aanwijzing zijn. Wat geen zin heeft, is hoe die kortsluiting naar aarde zowel de 60 ampère zekering als de 175 ampère zekering heeft doen springen. Ik zou verwachten dat de 60 ampère zekering als eerste zou springen, waardoor de rest van het circuit wordt beschermd.
- Dus we hebben de 175 ampère mega zekering bij CCP2 vervangen. Dat heeft het probleem niet opgelost.
- Startrelais - in de zekeringkast van het dashboard zitten 2 startrelais, een load shed relais en een upfitter relais. Beide startrelais waren goed, evenals het load shed relais.
- Startonderbreker reset - ervan uitgaande dat deze Transit de startonderbrekerfunctie heeft, hebben we de 30 minuten resetprocedure zonder succes uitgevoerd.
- Foutmeldingen op het dashboard - als de sleutel op positie 2 wordt gedraaid, knippert vrijwel elke foutmelding op het dashboard; dit zijn niet de specifieke dashboardlampjes, maar de uitleesweergave. De CEL gaat niet aan.
Bedankt!