Ford Transit USA Forum banner
21 - 36 of 36 Posts
Uit eerdere forumthreads blijkt dat een spijker of schroef door de can-busdraad van de achteruitrijcamera al voldoende is om de helft van de bestelwagen uit te schakelen.
Degenen die de kabelboom aan de achterkant van de bestelwagen loskoppelen en omleiden, komen ook in de problemen. Een losse stekker of iets dat ze vergeten zijn terug te plaatsen, is al voldoende.

Discussion starter · #23 ·
Uit eerdere forumthreads blijkt dat een spijker of schroef door die can-busdraad van de achteruitrijcamera voldoende is om de helft van de bus uit te schakelen.
Degenen die de kabelboom aan de achterkant van de bus loskoppelen en omleiden, komen ook in de problemen. Het enige wat nodig is, is een losse stekker of iets dat ze vergeten zijn terug te plaatsen.
^^^ DIT ^^^

Oké, ik heb het probleem gevonden en het was niets minder dan een wonder. Eén enkele doorgesneden draad in de kabelboom aan de achterkant van de bus. Ik denk dat ik de juiste heb geraakt van al die 40 draden daar. Gerepareerd en de bus startte meteen zonder foutcodes.

Dus ik had superveel geluk, want we stonden op het punt om hem naar de dealer te laten slepen. Ik hechtte niet veel waarde aan het controleren van die kabelboom, omdat ik ervan uitging dat je andere tekenen zou zien als er iets was doorgesneden of kortgesloten (gesprongen zekering of defect apparaat). Kan absoluut niet geloven dat Ford iets zo heeft ontworpen dat één enkele doorgesneden draad het hele voertuig uitschakelt. Geeft ook geen teken aan waar de fout vandaan komt. In plaats daarvan krijg je de hele reeks foutcodes en een dood voertuig. Bedankt Ford.

Blij te zien dat je het gevonden hebt, het lijkt erop dat je de HS1-CAN-lijn terug naar de PCM hebt verwijderd. De blauw-witte twisted pair-lijnen zijn HS1-CAN, er zijn twee sets, één gaat terug naar de PAM-module (parkeerhulpbesturingsmodule), deze worden teruggesplitst door het achterlicht met een korte stomp naar de PAM en vervolgens terug naar de AWD-module (indien beschikbaar), TCM (indien beschikbaar), PCM. Opmerking: afhankelijk van de motor kan de TCM daadwerkelijk via een privé PCM-bus gaan. Het lijkt erop dat je zowel de twee als de van lijnen hebt.

Hopelijk zullen ik en anderen dit onthouden de volgende keer dat iemand een vergelijkbaar probleem heeft. Ranxerox was er bovenop! Een van de handigste onderzoeksmethoden: Oorzaak en gevolg. Wanneer werkte het, wat is er gedaan tussen toen en toen het niet werkte. Ga terug en doe datgene wat gedaan is ongedaan of controleer dat.

• Like
Reactions: Intruder
Discussion starter · #26 ·
Blij te zien dat je het hebt gevonden, het lijkt erop dat je de HS1-CAN - lijnroute terug naar de PCM hebt verwijderd. De blauw-witte twisted pair lijnen zijn HS1-CAN, er zijn twee sets, één gaat terug naar de PAM-module, parkeerhulp-besturingsmodule, deze worden door het achterlicht gesplitst met een korte stub naar de PAM en dan terug naar de AWD-module indien beschikbaar, TCM indien beschikbaar, PCM. Let op: Afhankelijk van de motor kan de TCM daadwerkelijk via een privé PCM-bus gaan. Het lijkt erop dat je zowel de twee als de van-lijnen hebt.
Ja! We hadden dit keer zoveel geluk. De scanner haalde P0100 en P0101 op, voor PCM en TCM. Je zat er precies goed op!

Misschien zouden we de autofabrikanten kunnen overtuigen om redundante back-upsystemen te hebben zoals vliegtuigen, zodat geen enkele fout het voertuig kan uitschakelen?
De oudere Sprinters hadden een bedradingssysteem dat, als een achterlichtlampje doorgebrand was, de bus niet zou lopen. Geen "veiligheidsvoorziening", het had iets te maken met de CAN-bus. Ze hebben het later opgelost, en het was geen terugroepactie maar een TSB. Nadat ik dit op het Sprinter Forum had geleerd, had ik altijd een reserve lampje bij me. Forums zoals deze zijn geweldig voor het creëren van een compendium van bekende problemen, vooral die welke behoorlijk traumatisch en schijnbaar complex en duur kunnen zijn totdat de daadwerkelijke "fix" of preventie wordt gedeeld door andere gebruikers.

Bijvoorbeeld, ik geef u, The T.U.R.D.

Ter informatie: er zijn nog 4 andere CAN-bussen in het voertuig. Afhankelijk van uw configuratie is een 5e mogelijk. De MS-CAN-bus gaat ook naar achteren in de hoofdkabelboom. Deze draden zijn violet/oranje en grijs/oranje (deze zijn ook te zien op de foto met beschadigde draden). U zult merken dat de draden een twisted pair zijn, alle communicatiebuslijnen zijn twisted pairs. HS staat voor high speed, terwijl MS medium speed is. De HS2-CAN is grijs/blauw en groen/oranje, de HS3-CAN is wit/groen en groen/blauw, de HS4-CAN is violet/wit en blauw/groen.

U zult merken dat alle communicatiebussen naar de gatewaymodule gaan, die ook de diagnoseconnector bevat. De afsluiting voor één uiteinde van de bus bevindt zich daar, wanneer u een weerstand op een module ziet, is dat het andere uiteinde van de bus.

Dit is van een 2020

Discussion starter · #32 ·
Ter informatie: er zijn nog 4 andere CAN-bussen op het voertuig. Afhankelijk van uw configuratie een mogelijke 5e. De MS-CAN-bus gaat ook naar achteren in de hoofdkabelboom. Deze draden zijn violet/oranje en grijs/oranje (deze zijn ook te zien op de foto met beschadigde draden) U zult merken dat de draden een twisted pair zijn, alle communicatiebuslijnen zullen twisted pairs zijn. HS staat voor high speed, terwijl MS staat voor medium speed. De HS2-CAN is grijs/blauw en groen/oranje, HS3-CAN is wit/groen en groen/blauw, HS4-CAN is violet/wit en blauw/groen
Geweldige info hier! Heel erg bedankt voor het plaatsen hiervan. Zo behulpzaam voor toekomstige use cases.

FWIW, die MS-CAN-draden waren niet beschadigd (gelukkig). Beide paren van wit/blauwe twisted strands waren beschadigd, maar de witte was de enige die volledig was doorgesneden. Ik heb de andere beschadigde omwikkeld om een mogelijke kortsluiting te voorkomen. Ik heb nog geen volledige testrit gemaakt, maar alles lijkt in orde. Bedankt!

Enige input over hoe dit gebeurde? En gedachten over hoe dit mogelijk opgelost had kunnen worden als dat gebied volledig was ingesloten in een dak/muur/kast constructie?

Ik vraag dit omdat er een paar gevallen zijn geweest van bedradingsproblemen achter inbouwelementen en - in minstens één geval - was er geen andere oplossing dan het uitbreken van de constructie.

Samen met de hoop dat velen van ons iemand anders naar deze thread kunnen leiden in een toekomstig geval, ben ik ook benieuwd hoe we anderen kunnen helpen de zeer reële problemen te overwegen die ze mogelijk riskeren achter hun inbouwelementen. 🤔

Welnu, een van de eerste stappen is weten wat er in deze bundel draden zit, de tweede stap die de OP deed was het uitvoeren van enkele diagnoses, er stond dat het niet kon communiceren met de modules. Dan heb je natuurlijk de papieren versie van de elektrische schema's nodig of een online versie. Ik heb ze eigenlijk allebei. Natuurlijk moet je ze dan ook kunnen lezen, wat niet moeilijk is, maar voor sommige mensen misschien niet gemakkelijk. Het is niet zo complex als veel schema's die ik ben tegengekomen.

De connectoren worden aangeduid met een "C" zoals C300, dit bevindt zich onder de linker A-stijl, hier zie je twee verwijzingen naar C300 voor deze bus, je zult merken dat we twee paren pinnen hebben, voordat je naar de Park Assist Module gaat zie je "S" voor een splitsing op S913 en S912. Hier splitsen ze ze samen met een stomp voor de PAM. Alle stompen van de bus moeten relatief kort zijn. Daarom laten we de bus helemaal teruglopen naar de PAM en dan weer omhoog, eindigend bij de PCM.

Image

Het gemakkelijkste wat je kunt doen om de integriteit van de bus te controleren, is gewoon de afsluitwaarde controleren. Er is een 120 ohm afsluitweerstand tussen de hoge en lage signalen aan elk uiteinde van de bus. Dus als ik de ohm zou meten over HS1-CAN (hoog) en HS1-CAN (laag) zouden we 60 ohm moeten aflezen. In het bovenstaande voorbeeld was de HS1-CAN (laag of -) open, je zou geen 60 ohm over die twee lijnen hebben gemeten. Een goede plek om deze metingen te doen is bij de Gateway-module, aangezien alle canbuslijnen daarheen gaan, het zorgt ook voor de afsluiting voor één uiteinde van de bus. Als je de connector aan de achterkant van de gatewaymodule loskoppelt, had ik verwacht dat de 120 ohm waarde weg zou zijn. Je kunt natuurlijk meer betrokken raken dan dat, spanningsmetingen, een scope, maar dan ga je boven het verwachte niveau van de toevallige busbouwer uit.

Ik hoop dat dit een beetje meer helpt.

Discussion starter · #35 ·
Iemand input over hoe dit gebeurde? En gedachten over hoe dit opgelost had kunnen worden als dat gebied volledig was ingesloten in een dak / muur / kastconstructie?
In dit geval was het mijn slordigheid met een multitool-mes dat de draadbundel beschadigde. Volledige verantwoordelijkheid daar. En ik had geluk. In het geval van het beschadigen van deze draden achter een afgewerkte muur, zou ik zeggen dat alle weddenschappen ongeldig zijn. Er lijkt geen bypass of remedie te zijn anders dan het vinden en repareren van die draden.

Vanwege deze ervaring zal ik bij toekomstig werk aan Transits een zeer expliciet pad voor deze draadbundels creëren en ervoor zorgen dat ze gemarkeerd en beschermd zijn. Het probleem zou liggen bij een toekomstige eigenaar van de bestelwagen die in de muur boort om iets te installeren en die draden raakt.

Het enige probleem dat ik zie, is het gebruik van een draad van een andere grootte voor uw splitsing. Vroeger, toen CAN BUS nieuw was, werd ons verteld dat je de bedrading niet mocht splitsen als je hem doorknipte - we hebben die theorie uit wanhoop weerlegd. Ik heb gehoord dat het splitsen met een draad van een andere grootte en/of een slechte krimp die geen goede verbinding maakt, moeilijk te vinden problemen kan veroorzaken en zal veroorzaken. CAN BUS is erg kieskeurig als het gaat om uitstekende verbindingen.
Ik probeer alleen maar te helpen met 'oude' kennis en ervaring uit de praktijk.

21 - 36 of 36 Posts